آمارگيري از كارگاههاي عمدهفروشـي و خردهفروشـي لـوازم خانگي اجرای سال 1393 گزارش بررسی ویژگیهای اقتصادی در دو بخش عمدهفروشی و خردهفروشی
«طرح آمارگيري از كارگاههاي عمدهفروشي و خردهفروشي لوازم خانگي سال 1393» جزیی از طرحهای آمارگیری از کارگاههای عمدهفروشی و کارگاههای خردهفروشی اجرا شده در سال 1389 است که در سال 1393 برای اولین بار به طور خاص در بخش لوازم خانگی در کشور با هدف براورد پارامترهای مورد نظر طرح در سال 1392 در سطح استان و کل کشور، اجرا شده است.
مقدمه
«طرح آمارگيري از كارگاههاي عمدهفروشي و خردهفروشي لوازم خانگي» در طبقهبندي بینالمللی فعالیتهای اقتصادی ويرايش 4 (ISIC Rev. 4)، بخش گستردهاي از رده «چ» را كه شامل «عمدهفروشي و خردهفروشي؛ تعمير وسايل نقليه موتوري و موتورسيكلت» است، به شرح زير در برميگيرد:
- عمدهفروشي لوازم خانگي، شامل بخشهاي زير از كد 464
- 46491: عمدهفروشی قالی و قالیچه و جاجیم و گلیم و زیلو- دستباف و ماشینی
- 46494: عمدهفروشی سایر کالاهای خانگی
- خردهفروشي لوازم خانگي، شامل بخشهاي زير از كد 474 و 475
- 47420: خردهفروشی تجهیزات صوتی و تصویری در فروشگاههای تخصصی
- 47531: خردهفروشی قالی و قالیچه و گلیم و زیلو و جاجیم
- 47590: خردهفروشی وسایل خانگی برقی، مبلمان، تجهیزات روشنایی و سایر کالاهای خانگی در فروشگاههای تخصصی
«طرح آمارگيري از كارگاههاي عمدهفروشي و خردهفروشي لوازم خانگي سال 1393» جزیی از طرحهای آمارگیری از کارگاههای عمدهفروشی و کارگاههای خردهفروشی اجرا شده در سال 1389 است که در سال 1393 برای اولین بار به طور خاص در بخش لوازم خانگی در کشور با هدف براورد پارامترهای مورد نظر طرح در سال 1392 در سطح استان و کل کشور، اجرا شده است.
اين طرح به منظور فراهم كردن اطلاعات مورد نياز براي برنامهريزيهاي اقتصادي كوتاهمدت، ميانمدت و بلندمدت از جمله براورد توليد ناخالص داخلي در اين بخش از اقتصاد كشور، اجرا شده، از اين رو، عمدتاً اطلاعاتی مانند ارزش ستانده، مصرف واسطه، ارزش افزوده و ارزش تشكيل سرمايه ثابت ناخالص، جمعآوري شده است.
در اين طرح، از فهرست كارگاهي شركت پست جمهوري اسلامي ايران، به عنوان چارچوب نمونهگيري استفاده شده است. روش نمونهگیری مورد استفاده، تصادفی طبقهبندی شده با تخصيص متناسب نمونه به دو طبقه عمدهفروشي و خردهفروشي بوده است و حداكثر خطاي نسبي در نظر گرفته شده در استانهاي تهران و خراسان رضوي 10 درصد و در ساير استانها 15 درصد است.
در این گزارش ابتدا به تعاریف عمدهفروشی، خردهفروشی و سپس تفاوت آنها پرداخته شده است. در ادامه، ویژگیهای اقتصادی از قبیل ارزش افزوده، ارزش ستانده، مقدار واسطه و سرمایه ثابت ارائه شده و سهم هر یک از آنها در دو بخش عمدهفروشی و خردهفروشی لوازم خانگی مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین مقایسه پارامترهای ارزش افزوده، ارزش ستانده، مصرف واسطه، سرمایه ثابت و درصد کارکنان زن و مرد در استانهای کشور در دو بخش عمدهفروشی و خردهفروشی لوازم خانگی انجام شده است. در پایان، نتایج آزمون آماری برای مقایسه پارامترهای اشاره شده در دو بخش عمدهفروشی و خردهفروشی لوازم خانگی بیان شده است...
اين مقاله توسط خانم ها آسيه رشيدي نژاد آمار شناس آمارگيريهاي صنعت، خدمات و بازرگاني و مهتاب ايرانفر، رييس گروه آمارگيري هاي صنعت، خدمات و بازرگاني تهيه شده است دفتر روش شناسي و طرحهاي نمونهگيري مركز آمار ايران تهيه شده است. براي مشاهده متن كامل مقاله به فايل پيوست مراجعه كنيد.