تاریخ انتشار: 13 مهر 1394
دسته‌بندی:
ارائه نكات فنی واجرایی آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1394  در نشست روسای سازمان مدیریت  و برنامه‌ریزی استان ها

ارائه نكات فنی واجرایی آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1394 در نشست روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ها

در راستای اجرای آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1394 و به منظور بررسی امور فنی و اجرایی  این آزمایش، نشست مشترك رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و  معاونان مركز آمار ایران، روز پنجشنبه نهم مهرماه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور برگزار شد. این جلسه با حضور آقایان، علیرضا زاهدیان، معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران، دكتر علیپور، معاون اقتصادی و محاسبات ملی و آقای داریوش محمدی، معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان‌های این مركز و با ریاست آقای مهندس شافعی،‌ معاون فنی و توسعه زیر بنایی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی كشور و با حضور آقای دكتر حسینی رییس امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های این سازمان برگزار گردید.
معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران، در ابتدای این جلسه، ضمن معرفی گروه‌ها وكمیته‌های تشكیل شده در مركز آمار ایران برای اجرای آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1394، جزییات اجرای این آزمایش را تشریح نمود. آقای زاهدیان با اشاره به جایگزین شدن تبلت به جای فرم های كاغذی در این سرشماری افزود: در زمینه ادیت پاسخ ها، كنترل‌های لازم در تبلت طراحی شده است‌ كه همزمان با مصاحبه مامور سرشماری، در مورد قابل قبول بودن یا نبودن پاسخ به مامور هشدار می‌دهد. آقای زاهدیان همچنین به انتقال نقشه‌هاو اطلاعات مكانی به تبلت‌ها اشاره كرد و افزود: سرشماری اینترنتی همراه با سرشماری میدانی اجرا و سرشماری تلفنی از خانوار‌های غایب نیز به عنوان مكمل برای شمارش خانوار‌های غایب استفاده خواهد شد.همچنین اتاق كنترلی از تهران ، نحوه كار ماموران را نظارت خواهد نمود. معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران در زمینه تبلیغات، بر اهمیت تبلیغات برای افزایش مشاركت پاسخگویان تاكید نمود و از مسئولان استان‌ها خواست تا برای اطلاع رسانی سرشماری از حداكثر امكانات استانی استفاده كنند. وی همچنین بر اهمیت به كارگیری تبلیغات و ابزار‌های تشویقی از جمله در نظر گرفتن هدایا برای ترغیب خانوارها به پر كردن فرم های سرشماری از طریق اینترنت تاكید كرد.
آقای زاهدیان در ادامه با اشاره به این نكته كه تعداد فرمهایی كه ماموران سرشماری به طور روزانه باید پركنند از  20 عدد در سال 90 به 40 عدد در سال 95 افزایش یافته است،گفت: برای كاهش  فشار كار ماموران، سرشماری اینترنتی از21 مهر ماه و 10 روز زودتر از سرشماری میدانی شروع خواهد شد. همچنین ستاد تلفنی نیز برای سرشماری خانوار های غایب، مكمل عملیات میدانی خواهد بود. معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران همچنین تعداد اقلام فرم سرشماری را 20 عدد  ذكر نمودو افزود: عملیات میدانی و سرشماری حضوری از 4 آبان ماه آغاز و تا 4 آذر ماه ادامه خواهد داشت. همچنین از 30 آبان ماه ، عملیات تكمیلی خانوارهای غایب آغاز و تا چهارم آذر ادامه می‌یابد. علاوه بر این، 2 روز برای تكمیل اطلاعات از طریق تلفن در نظر گرفته شده است.
وی هم چنین از اتصال كد پستی به بلوك ها در این سرشماری برای اولین بار خبر داد و افزود: پس از پایان سرشماری اطلاعات سرشماری در سطح بلوك ارائه خواهد شد.
آقای زاهدیان در ادامه مناطق مورد آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1394 را، شهرستان‌های میناب، دهلران، بندر تركمن و آبیك به صورت كامل و یك حوزه در سایرشهرها و تعداد خانوارهای نمونه در این آزمایش را 123 هزار ذكر كرد. معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران در پایان بر حفظ نیرو‌های با تجربه در استان‌ها برای اجرای هرچه بهتر سرشماری تاكید كرد و از مسئولان استانی خواست تا اطلاعات سرشماری را بر اساس زمان بندی و به موقع برای ارائه نتایج سرشماری در موعد مقرر، به مركز آمار ایران ارسال نمایند.
 در ادامه نشست، معاون اقتصادی و محاسبات ملی  مركز آمار ایران، با اشاره به اهمیت تهیه نقشه و اطلاعات مكانی برای اجرای سرشماری دقیق، بر ضرورت تخصیص اعتبار به استان‌ها برای تهیه نقشه های مورد نیاز اجرای سرشماری تاكید كرد و افزود: از نقاط مثبت فعالیت برخی از استان‌ها ، انعقاد تفاهم نامه با شهرداری‌‌ها برای بهنگام كردن نقشه‌های استانی است. آقای  دكتر علیپور همچنین در رابطه با جمع‌آوری حساب‌های منطقه ای و فصلی توسط استان‌ها تصریح كرد‌: با توجه به مرجعیت مركز آمار ایران برای تولید و انتشار آمارهای رسمی كشور، نرخ تورم و حساب‌های منطقه‌ای وفصلی باید به موقع محاسبه و اعلام شود كه این امر نیازمند تهیه و بهنگام كردن آمارهای استانی و ارسال آن ها به مركزآمار براساس برنامه زمان بندی است.
دكتر علیپور همچنین بر ضرورت حمایت از نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین عامل در تهیه حساب‌های منطقه‌ای و CPI تاكید نمود.
در ادامه مدیر كل دفتر نقشه و اطلاعات مكانی مركز آمار ایران، از تشكیل كارگروهی برای هماهنگی با سازمان نقشه برداری كشور برای بهنگام كردن نقشه های مورد  نیاز سرشماری خبر داد.
گفتنی است درادامه  این نشست، روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، به بحث و بررسی نكات فنی و اجرایی آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1394 پرداختند.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.