تاریخ انتشار: 18 مرداد 1396
دسته‌بندی: اخبار آماری
امید علی پارسا  یكی مهمترین اهداف  برنامه ملی آمار را ،‌ تغییر نظام آماری کشور و جایگزینی  نظام  آماری ثبتی مبنا ذكر كرد

امید علی پارسا یكی مهمترین اهداف برنامه ملی آمار را ،‌ تغییر نظام آماری کشور و جایگزینی نظام آماری ثبتی مبنا ذكر كرد

در نشست خبری رئیس مركز آمار ایران  كه روز چهارشنبه 18 مردادماه برگزار شد،  از راهبرد های كلان  سومین برنامه ملی آمار  رو نمایی گردید. امید علی پارسا   یكی مهمترین اهداف این برنامه را ،‌ تغییر نظام آماری کشور و جایگزینی نظام آماری ثبتی مبنا ذكر نمود. وی  ‌با بیان این كه نظام  آماری كشور سنتی و بر اساس اظهاری  خود است،گفت:‌ هدف ما این است كه خود اظهاری در نهایت خذف گردد و اطلاعاتی كه در سطح میكرو دیتاها  در دستگاه ها جمع آوری می شوند،‌  در قالب استانداردهای  مركز آمار ایران،  در بستر  شبكه ملی آمار،‌ به  این مركز متصل شوند. وی افزود: این اطلاعات در مركز آمار كد دار و بی نام  شده و قابل استفاده در نظام برنامه ریز ی كشور خواهند شد.

وی  تحقق نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا را، منوط به اختصاص كد  یكتا(‌كد یونیك)‌‌ برای  ثبت های "جمعیت"، "مكان"،‌"كسب و كار" و" املاك و مستغلات" ذكر كرد و افزود:  بر اساس قانون تمام دستگاه ها  موظف هستند  اطلاعات افراد را بر اساس این  كدها ثبت نمایند. پارسا  تصریح كرد:‌ كیفیت این داده ها بسیار بالاست و  و از لحاظ اهمیت برابر با شناسنامه افراد می باشد.  وی  همچنین قوانین موجود در نظام آماری كشور را برای تحقق نظام آمار های ثبتی در كشور،‌ناكافی   ذكر نمود. وی افزود: دستگاه هایی که در وهله نخست می توانند به آمارهای ثبتی مبنا کمک کنند، ثبت احوال،پست،وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران هستند. وی اظهار امیدواری كرد  كه  با  استقرار نظام آمار های ثبتی،‌ نیازی به سرشماری در كشور نباشد.

رئیس مركز آمار ایران در ادامه  برخی از  مهمترین شاخص های اقتصادی كشور را اعلام كرد:

به گفته  امید علی پارسا، رشد اقتصادی سال 95 بر اساس سال پایه 90 معادل 11.1 درصد است که 52درصد این رشد حاصل درآمدهای نفتی است ، درحالیکه بانک مرکزی سهم نفت در رشد اقتصادی را 78درصد اعلام كرده است.

وی با اشاره به تغییر سال پایه گفت: سال پایه مرکز آمار ایران سال 76 بود که به 90 تغییر یافت.بانک مرکزی هم که سال پایه اش83 بود به سال 90 تغییر یافته است.

همچنین  ضریب جینی سال 95  است 0.39 بود که برای مناطق شهری 0.37 و روستایی 0.34 بود.

پارسا در خصوص هزینه و درآمد خانوار گفت: رشد هزینه های خانوار شهری در سال 95 معادل 8.3درصد بود اما درآمدها 13.7درصد رشد داشت.

وی هزینه خانوار روستایی را با 6.6درصد رشد اعلام کرد و گفت: درآمد خانوار روستایی در سال مورد بررسی 9.8درصد رشد داشته است.به عبارتی رشد درآمدها هم در مناطق شهری و هم روستایی نسبت به هزینه ها افزایش داشته است.

 

وی افزود:‌: نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال 40.6 درصد اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (39.5) رشد داشته است.

پارسا در ادامه  گفت:  نرخ بیکاری از12.2درصد در بهار سال گذشته به 12.6درصد در بهار سال 96 رسیده است اما این درحالی است که در بازه مذكور 703 هزار نفر به تعداد شاغلان کشور افزوده شده است.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد:45هزار شاغل در بخش کشاورزی،235هزار در بخش صنعت(139هزار در بخش صنعت بدون ساختمان و 96هزار شاغل در بخش ساختمان) و 420 هزار نفر در بخش خدمات شاغل شده اند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.