تاریخ انتشار: 03 تیر 1398
دسته‌بندی: اخبار آماری
اجرای طرح‌های آمارگیری از حساب‌های اقماری  بخش ICT – 1398

اجرای طرح‌های آمارگیری از حساب‌های اقماری  بخش ICT – 1398

مركز آمارایران در راستای انجام وظایف قانونی خود، «طرح‌های آمارگیری از حساب‌های اقماری بخش ICT» در كشور را به سفارش «وزارت ارتباطات و فناوری» از 1398/4/15 تا 1398/5/14 به اجرا در می‌آورد. هدف از اجرای این طرح، تهیه‌ حساب‌های کارگاه‌هایی با فعالیت ارائه خدمات فاوا، تولید تجهیزات فاوا، عمده‌فروشی کالاهای فاوا و انتشار الکترونیکی در سطح کل كشور است. در این طرح، با مراجعه‌ مأموران آمارگیر به کارگاه‌های تعیین شده، پرسشنامه‌ی طرح به شیوه‌ مصاحبه‌ حضوری تكمیل می‌شود.ش

سمینار آموزشی مرحله‌ اول این طرح در مركز آمار ایران از سوم تا پنجم تیر ماه و  با حضور  كارشناسان این طرح از سازمان  مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها  برگزار می‌شود.

معاون طرح های آماری و‌امار های ثبتی مركز آمار ایران  در مراسم افتتاحیه این كارگاه آموزشی، با اشاره ‌  به این كه حساب ICT  از مهمترین آمار‌های رسمی برای استخراج و محاسبه حساب های ملی است ،گفت: با توجه به نفوذ ‌ ICT   در همه عرصه های زندگی  و تاثیرات آن در اقتصاد، محاسبه آن اهمیت  بسزایی دارد.

دكتر كاوه كیانی  با ذكر این نكته كه  تولید آمار در كشورعمدتاً به صورت نیمه متمركز و فرا بخشی  است،‌ افزود: ‌طرح ICT  نیز یكی از  طرح های فرا بخشی مركز است كه با همكاری وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات اجرا می‌شود.

وی  اظهار كرد: این طرح ، سومین دوره اجرای طرح ICT  در كشور است و قبل از آن در سالهای1392 و 1396 نیز برای استخراج اطلاعات مربوط به سال های 1391 و 1395 اجرا شده است و با اجرای  طرح آمارگیری سال جاری نیز اطلاعات مربوط به  سال های 1396  و 1397 استخراج خواهد شد.

معاون طرح های آماری و‌آمار های ثبتی مركز در ادامه با بیان این كه طرح سال جاری شامل  سه  طرح تمام شماری و یك طرح به شیوه نمونه گیری است‌ كه طی مدت یك ماه اجرا می شود،‌گفت:‌ چارچوب آمارگیری این طرح به دلیل  همكاری و تعاملات خوبی كه با وزارت ICT داشته ایم، نسبت به دوره‌های قبل بهبود پیدا كرده است.وی افزود: پرسشنامه این طرح از طریق مراجعه حضوری به كارگاه ها تكمیل می گردد و در این طرح مراجعه به خانوار وجود ندارد  چرا كه میزان استفاده خانوار ها از ICT   و ضریب نفوذ اینترنت از طریق طرح دیگری استخراج می گردد.

كیانی همچنین  برضرورت نظارت درون سازمانی توسط كارشناسان استانی،  برای اجرای هرچه بهتر طرح تاكید نمود.

در حوزه ICT پتانسیل  بالایی در كشور وجود دارد  و ما به دنبال افزایش  این ظرفیت هستیم

در ادامه این جلسه مدیر كل  دفتر  بررسی های اقتصادی وزارت ICT  نیز  با بیان این كه به واسطه اجرای این طرح، سهم ICT  دراقتصاد كل كشور محاسبه می شود، افزود:‌ هر چه  اجرای این طرح بهتر باشد، ‌داده‌های  بیشتری نیز در رابطه با  اشتغال، صادرات، واردات  و دیگر  شاخص های اقتصادی در زمینه ICT  فراهم می شود كه می‌توان بر اساس آن‌ها  تحلیل‌های خوبی ارائه داد.

خانم دكتر مراد حاصل در ادامه تاكید كرد:‌در حوزه ICT ظرفیت  بالایی در كشور وجود دارد  و ما به دنبال افزایش این ظرفیت هستیم. وی افزود: ‌هر چه جمع آوری اطلاعات به سمت روش ثبتی پیش رود، داده‌های به دست آمده  دقیق‌تر  واعتبارسنجی  آن نیز راحت‌تر  است.

گفتنی است در این مراسم دكتر علیپور رئیس پژوهشكده آمار به پرسش‌های كارشناسان استان ها در زمینه اعتبارات این طرح پاسخ داد.همچنین دكتر شباك مدیر كل دفتر استاندارد ها و نظارت بر طرح های آماری مركز آمار ایران، ضمن تاكید بر ضرورت و اهمیت  نظارت درون سازمانی توسط كارشناسان استان‌ها ، از آنها خواست تا  با دقت هر چه بیشتر ارزیابی اجرای طرح در استان ها را انجام دهند.

قابل  ذكر است سمینار آموزشی مرحله‌ دوم  این طرح در استان‌های کشور از نهم تا دوازدهم تیر ماه  برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.