14 تیر 1399
En | 
زمان انتشار: 08 خرداد 1399
آخرین به‌روزرسانی: پنجشنبه, 08 خرداد,1399
بازدید: 1264
دکتر حسین زاده در گفتگوی  تلفنی با رادیو اقتصاد عنوان کرد: سرشماری ثبتی مبنا زیربنای مدرن سازی نظام آماری و به تبع آن، توسعه کشور است
دکتر حسین زاده در گفتگوی تلفنی با رادیو اقتصاد عنوان کرد: سرشماری ثبتی مبنا زیربنای مدرن سازی نظام آماری و به تبع آن، توسعه کشور است

در دنیا سه کد اختصاصی( یونیک ) شامل "کد یکتای اشخاص حقیقی" یا همان "کد ملی"، "کد یکتای املاک و مستغلات" یا "کدپستی" و"کد یکتای کسب و کار" تعریف می شود و کشورها تلاش می کنند برای هر فرد، هر مکان و هر کسب و کار، کد یکتایی منتسب گردد

دکتر حسین زاده رییس مرکز آمار ایران روز چهارشنبه مورخ ۹۹/۳/۷ در گفتگوی  تلفنی با رادیو اقتصاد با بیان اینکه اجرای سرشماری ثبتی مبنا از پایه های توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور می باشد گفت: در جمع آوری آمار و اطلاعات شیوه های متفاوت و متداولی در دنیا مرسوم است و در کشور ما سرشماری ها به روش کلاسیک خود اظهاری، اجرا می شود.وی با اشاره به شیوه اجرای سرشماری نفوس و مسکن ثبتی مبنا افزود: در دنیا سه کد اختصاصی( یونیک ) شامل "کد یکتای اشخاص حقیقی" یا همان "کد ملی"، "کد یکتای املاک و مستغلات" یا "کدپستی" و"کد یکتای کسب و کار" تعریف می شود و کشورها تلاش می کنند برای هر فرد، هر مکان و هر کسب و کار، کد یکتایی منتسب گردد و در صورت ایجاد و اتصال این کدها به یکدیگر و افزوده شدن سایر ویژگی های فرد، مکان و کسب و کار از سامانه های موجود در دستگاه های اداری، اتفاق بسیار بزرگی در ارتقای سطح و کیفیت خدمات عمومی دولت؛ در راستای تقویت دولت الکترونیک، رخ خواهد داد و از محصولات اصلی دیگر آن‌ نیز ایجاد نظام آماری مدرن ثبتی مبنا، خواهد بود. در یک سرشماری نفوس و مسکن ثبتی مبنا، ما باید افراد یا خانوارها را به مکان استقرارشان وصل نماییم و وضع فعالیت، جنسیت، سطح سواد و سایر ویژگی های فرد را نیز از سامانه های مختلف دستگاه های اجرایی به آن متصل نماییم. یک نظام آماری ثبتی مبنا در مقایسه با نظام آماری سنتی یا کلاسیک، از مزایای نسبی بسیار بالاتری برخوردار‌خواهد بود و بهره وری نظام آماری در حالت ثبتی مبنا، به صورت نمایی رشد خواهد کرد.

حسین زاده در جواب این سوال که با توجه به اینکه توقع فعالان اقتصادی و مردم این است که مدرن سازی آمار گیری ها در ارایه خدمات بهتر به شهروندان و کمک به برنامه ریزی های ملی و ارزیابی های اقتصادی تاثیر مستقیمی داشته باشد ، خاطر نشان کرد که در اجرای سرشماری ثبتی مبنا، تنها کشورهای معدودی نظیر کره جنوبی و ترکیه در منطقه آسیا و تعدادی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، تا‌ کنون موفق به انجام سرشماری ثبتی مبنا به صورت کامل شده اند و کشور ما هم نه تنها در این مقوله از سایر کشورهای دنیا عقب نبوده بلکه با توجه به مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص انجام سرشماری ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵،  این محمل قانونی برای نظام آماری ما به طور مناسبی فراهم شده است.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه به طور معمول در دنیا در حدود ۸ یا ۹ سال از زمان تصویب قانون سرشماری ثبتی مبنا تا اجرای آن به صورت عملیاتی طول می کشد گفت: با توجه به بنیادین و زیرساختی بودن سرشماری ثبتی مبنا در هر کشور، اجرای آن همکاری همه ارکان حاکمیت و همه دستگاه های اجرایی در کشور را می طلبد تا با گام نهادن به انجام سرشماری با شیوه جدید قادر باشیم نتایج سرشماری ها را در فواصل زمانی کوتاه در اختیار برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور قرار دهیم.

وی در خصوص وجود اطلاعات جامع شهروندان شامل آمار تولدها و  متوفیان و نبود اطلاعات کامل در خصوص املاک و اصناف و در پاسخ به این سوال که آیا بستر کنونی آماری در کشور برای دسترسی زودتر به نتایج آمار و اطلاعات مهیا است؟ گفت: نظام آماری مطلوب مبتنی بر آمار شفاف، با کیفیت و به هنگام است و آمارهای رسمی، از معیارها و استانداردهای حاکمیت شایسته در دنیا به شمار می رود و هرچقدر بتوانیم نظام آماری کشور را به سمت ریز داده محور و بر اساس سرشماری ثبتی مبنا، سوق دهیم در خدمات عمومی کشور می توانیم به توفیق و رضایت عمومی بیشتری دستیابی پیدا کنیم. لذا این سرشماری، فقط یک فعالیت آماری مختص مرکز آمار ایران نیست، بلکه یک اقدام بنیادی و توسعه ای در استقرار دولت الکترونیک و ایجاد بستر غنی برای تولید آمارهای رسمی با کیفیت، به روز و بهنگام خواهد بود.

دکتر حسین زاده با ذکر اینکه وقایع چهار گانه( تولد، فوت،ازدواج و طلاق) در کشور به نحو مطلوبی ثبت می شود و از این جهت، جزو کشورهای موفق دنیا به حساب می آییم به قانون اجرا نشده ای اشاره کرد که بیش از ۲۰ سال از تصویب آن می گذرد و در ادامه خاطر نشان کرد: طبق این قانون، هر شخص ایرانی و تبعه خارجی مقیم کشور، باید مکان استقرار خود را در یک سامانه که به همین منظور اختصاص یافته است، اعلام کند و در صورت جابجایی مکان نیز باید نشانی محل استقرار جدیدش را در اسرع وقت اطلاع بدهد که متاسفانه به دلایلی، این قانون به طور شایسته عملیاتی نشده است و در ستاد ملی سرشماری لازم است موانع اجرایی نشدن آن، بررسی و مرتفع گردد.

رییس مرکز آمار ایران در خاتمه با اظهار امیدواری در پیاده سازی فرایند مدرن سازی در کشور با شتاب بیشتر و همکاری سایر دستگاه های اجرایی گفت: طبق برآوردی که امسال در خصوص انجام سرشماری سنتی انجام دادیم، پیش بینی شد هزینه های مستقیم اجرای این سرشماری برای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان خواهد بود که با انجام سرشماری ثبتی مبنا در کشور، هزینه های گزاف انجام سرشماری حضوری و سنتی نیز به صورت چشمگیری کاسته می شود.‌

گفتنی است اجرای سرشماری ثبتی مبنا بر اساس مصوبه شماره ۲۱۲۴۷/ت ۵۷۵۱۵ ه مورخ ۹۹/۳/۳  هیئت وزیران و به پیشنهاد  سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. بر این اساس در اجرای ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور  مصوب ۱۳۹۵  مرکز آمار ایران مکلف است در راستای نوسازی نظام آماری کشور و با هدف افزایش سرعت و کاهش هزبنه اجرا  و نیز کاهش  بار پاسخگویی با تشکیل  ستاد  ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا با عضویت  سازمان برنامه و بودجه  کشور به عنوان رییس ستاد و وزارت  خانه های کشور،ارتباطات و فناوری اطلاعات،راه و شهر سازی،آموزش و پرورش،علوم،تحقیقات و فناوری،تعاون ،کار و رفاه اجتماعی،فرهنگ و  ارشاد اسلامی،بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،دفاع و پشتیبانی  نیروهای مسلح،سازمان اداری  و استخدامی کشور،ثبت اسناد و املاک کشورو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران به عنوان دبیر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ و پس از آن  در دوره های زمانی معین  بارویکرد ثبتی مبنا نسبت به اجرای سرشماری نفوس و مسکن اقدام نماید.

تصاویر
  • دکتر حسین زاده در گفتگوی  تلفنی با رادیو اقتصاد عنوان کرد: سرشماری ثبتی مبنا زیربنای مدرن سازی نظام آماری و به تبع آن، توسعه کشور است
طراحی سایت