تاریخ انتشار: 20 دی 1400
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
آمارهای جریان نیروی کار از تابستان ١٣٩٩ به تابستان

آمارهای جریان نیروی کار از تابستان ١٣٩٩ به تابستان

این مطلب توسط آقای ایمان محمودی كوهستانی کارشناس دفتر جمعیت نیروی كار و سرشماری مرکز آمار ایران، تهیه شده است.

امروزه اغلب کشورها شاخص­های عمده بیکاری در مقاطع زمانی را محاسبه و اعلام می­کنند. اما جابه­ جایی ­های بازار کار که ممکن است در داخل این مقاطع زمانی رخ ­دهد، در این شاخص ­ها بیان نمی­شود. از زمانی که استفاده از الگوی چرخشی در نمونه­ گیری نیروی کار کشورها در دستور کار قرار گرفت، این امکان نیز فراهم شد. پس از تجدید نظر همه جانبه مرکز آمار ایران در آمارگیری اشتغال و بیکاری، از سال ۱۳۸۴، آمارگیری نیروی کار به­ طور فصلی با روش نمونه ­گیری چرخشی و با هدف دستیابی به شاخص­ های فصلی و سالانه نیروی کار و تغییرات آن در سطح کل کشور و استان­ها اجرا شد. از مهم­ترین مزیت­ های این نوع نمونه­گیری دسترسی به آمارهای جریان نیروی کار و امکان تحلیل­های جدید است. آمارهای جریان، همه آمارهای ورودی و خروجی نیروی کار و تغییر وضعیت نیروی کار افراد بین دو دوره را ارائه می نماید. بر اساس این آمارها، احتمال­ های انتقال، تغییر اشتغال، شغل­های ایجاد شده و شغل­های از بین رفته قابل محاسبه است. (فلاح و جوادی، ١٣٩٣)

آگاهی از تغییرات نیروی کار در سطح فردی، که بیان­گر پویایی بازار کار است برای سیاست­گذاران و ناظران اجرای برنامه­ های اقتصادی بسیار مهم است. زیرا بعد از اجرایی شدن یک راهبرد اشتغال زایی، بررسی عملکرد آن ضروری است. بدین منظور، طی یک دوره در نظر گرفته شده، اندازه و ویژگی های جمعیتی افرادی که اشتغال خود را از دست داده ­اند، اندازه و ویژگی­های جمعیتی افرادی که کار پیدا کرده اند و اندازه و ویژگی­های جمعیتی افرادی که وضعیت نیروی کار آن­ها طی زمان در نظر گرفته شده، تغییر کرده است، بسیار مهم و قابل بررسی است.

بازار کار به­ طورکلی با استفاده از آمار جمعیت فعال، سطح اشتغال و نرخ بیکاری مورد مطالعه قرار می­گیرد. مقایسه این شاخص­ها در زمان­های مختلف، تغییرات بازار کار را طی زمان نشان می­دهد. اما جابه­ جایی ­هایی که در داخل این مقاطع زمانی رخ می­دهد با این شاخص ­ها مشخص نمی­شود. به منظور آگاهی از جابه ­جایی های داخل مقاطع، آمارهای جریان محاسبه می­شود. داده­ های جریان، همه تغییراتی که ممکن است داده­ های مقطع نشان ندهند را پوشش می­دهد. برای تدوین و نظارت بر سیاست­های بازار کار، آمارهای مقطع نیروی کار به آمارهای جریان نیروی کار به عنوان مکمل نیاز دارد (باکر و همکاران، ۱۹۹۶)، زیرا داده­های مقطع نیروی کار به ­تنهایی نمی­توانند کل اطلاعات مورد نیاز برای بررسی جزئیات حرکت جریان­های در نظر گرفته شده را به­ وسیله برنامه­ های مختلف ارائه نمایند. به ­خصوص این­که سیاست­های بازار کار در بیشتر موارد، برای متأثر ساختن جریان­ها در جمعیت هدف، خواه از طریق تشویق، جلوگیری یا تغییر مسیر آن­ها طراحی شده است.

ماتریس انتقال، اطلاعات غنی برای تحلیل جریان­های نیروی کار فراهم می­کند، زیرا جریان­ های خروجی و ورودی غیرفعال، شاغل و بیکار را تولید می ­نماید. توجه شود که برای ارائه براوردهای این جدول، از وزن­ های فصل دوم مربوط به افراد مشترک در دو فصل استفاده می­شود. همچنین برای ویژگی­های فردی مانند جنسیت نیز اطلاعات مربوط به فصل دوم در نظر گرفته می­ شود.

تحلیل حاضر آمارهای جریان از تابستان ١٣٩٩ به تابستان ١٤٠٠ را بررسی خواهد کرد. در تحلیل حاضر آمارهای جریان بر حسب جنسیت، وضع فعالیت اقتصادی و بخش­های عمده فعالیت اقتصادی ارائه شده است.

برای مشاهده متن کامل به فایل پیوست مراجعه کنید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.