دات نت نیوک
01 تیر 1397
En | 
ﺳﻪشنبه 22 خرداد 1397
تعداد بازدید: 107
چهل درصد كاركنان كارگاه‌هاي بازرگاني و خدمات را كاركنان مزد و حقوق‌بگير تشكيل مي‌دهند
چهل درصد كاركنان كارگاه‌هاي بازرگاني و خدمات را كاركنان مزد و حقوق‌بگير تشكيل مي‌دهند

 9 درصد از مديران كارگاه‌هاي مورد بررسي را زنان تشكيل داده‌اند كه فعاليت‌هاي آموزش با 50 درصد بيشترين سهم را از اين حيث دارا مي‌باشد.  

 

طبق اعلام روابط عمومی مرکزآمار ایران، طرح جامع آمارگیري از كارگاه‌هاي بازرگاني و خدمات يكي از طرح‌هاي نوين مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه‌ي اطلاعات مناسب از ويژگي‌هاي كارگاه‌‌هاي بازرگاني و خدمات، در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاري سازمان‌ برنامه‌ و بودجه استان‌هاي کشور به اجرا درآمده است تا در برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي به كارگرفته شود. اين طرح شامل 30 كد طبقه‌بندي فعاليت‌‌هاي اقتصادي ايران ‌(4ISIC Rev.) مي‌باشد كه قسمت اعظم كارگاه‌هاي بخش بازرگاني و خدمات كشور را شامل مي‌شود.

نتایج طرح در سال 1394 نشان می‌دهد:

در سال 1394، حدود 83 درصد از كاركنان بخش بازرگاني و خدمات را كاركنان مرد و 17 درصد را كاركنان زن تشكيل مي‌دهند. كارگاه‌هاي با فعاليت‌هاي مربوط به سلامت انسان داراي 56 درصد كاركن زن و بيشترين سهم در بين فعاليت‌هاي بخش بازرگاني و خدمات بوده است و كارگاه‌هاي داراي فعاليت‌ تعمير وسايل نقليه موتوري با 1 درصد، كمترين سهم را در سهم زنان شاغل دارا مي‌باشند.

60 درصد از كاركنان كارگاه‌هاي بازرگاني و خدمات را كاركنان بدون مزد و حقوق و 40 درصد كاركنان در اين كارگاه‌ها، مزد و حقوق‌بگير مي‌باشند.

بيش از 38 درصد از ارزش افزوده كارگاه‌هاي بازرگاني و خدمات مربوط به فعاليت خرده‌فروشي بجز وسايل نقليه موتوري و موتورسيكلت ‌است.

بهره‌وري كاركنان اين كارگاه‌ها در سال 1394 به ازاي هر كاركن معادل 219 ميليون ريال بوده‌است. همچنين بهره‌وري كاركنان به ازاي هر ساعت بيش از 90 هزار ريال و دستمزد به ازاي هر ساعت به طور متوسط حدود 56 هزار ريال بوده است. بر اساس نتايج به طور متوسط هر كاركن 51 ساعت در هفته به فعاليت مشغول است.

نتايج طرح نشان مي‌دهد كه ضريب نفوذ رايانه در اين كارگاه‌ها 28 درصد مي‌باشد كه كارگاه‌هاي با فعاليت توليد فيلم سينمايي، ويدئويي و برنامه‌هاي تلويزيوني و فعاليت‌هاي خدمات مالي بجز تامين وجوه بازنشستگي با ضريب نفوذ 100 درصد داراي بالاترين نسبت از اين حيث در كارگاه‌هاي مورد بررسي است. 21 درصد از كاركنان كارگاه‌هاي مورد بررسي نيز از اينترنت براي فعاليت‌هاي خود در داخل يا خارج از كارگاه استفاده نموده‌اند.

9 درصد از مديران كارگاه‌هاي مورد بررسي را زنان تشكيل داده‌اند كه فعاليت‌هاي آموزش با 50 درصد بيشترين سهم را از اين حيث دارا مي‌باشد. 

82 درصد از كارگاه‌هاي بازرگاني و خدمات از ابزارهاي الكترونيكي براي پرداخت و دريافت خود بهره برده‌اند كه فعاليت‌هاي جنبي خدمات مالي و فعاليت‌هاي بيمه با 98 درصد بالاترين ميزان استفاده را در اين زمينه دارا بوده‌اند.

 

تصاویر
  • چهل درصد كاركنان كارگاه‌هاي بازرگاني و خدمات را كاركنان مزد و حقوق‌بگير تشكيل مي‌دهند
طراحی سایت