دات نت نیوک
23 آذر 1396
En | 
یکشنبه 16 مهر 1396
تعداد بازدید: 184
تعداد نظرات: 0
اجراي  دومين  دوره از طرح آمارگيري از فرهنگ رفتاري خانوار در پاييز سال جاري
اجراي دومين دوره از طرح آمارگيري از فرهنگ رفتاري خانوار در پاييز سال جاري

در آمد انتظاري و فعاليت هاي اقتصادي خانوار، به عنوان دو شاخص  فرهنگي- اقتصادي مهم امسال براي اولين بار از خانوار ها پرسش مي‌شود

"طرح آمارگيرى از فرهنگ رفتاري خانوار"، با هدف جمع آوري آمار و اطلاعات فعاليت ها و رفتارهاي اعضاي خانوارهاي كشور از قبيل وضعيت و ميزان مطالعه كتاب و روزنامه، استفاده از رسانه ملي و ماهواره، موسيقي، شبكه هاي اجتماعي، ورزش، دخانيات ، تغذيه و مرتبط با ويژگي‌هاي اجتماعي- اقتصادي اعضاي خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد و وضع اشتغال، از 22 مهرماه تا 22 آبان‌ماه به مدت 30 روز به صورت نمونه گيري از 40 هزار نمونه و قابل تعميم كردن در  پانزده استان ، از افراد 15 سال به بالاي منتخب اجرا مي شود.  اين طرح در سراسر كشور توسط مركز آمار ايران و معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان‌ها  اجرا مي شود. طرح آمارگيرى از فرهنگ رفتاري خانوار با 20 موضوع  هدف گيري شده  تا بتواند  يك سال در ميان با ده موضوع  متغير و 3 موضوع ثابت  آمارگيري شود.

 سمينار آموزشي طرح مزبور از 15 مهر ماه به مدت 2 روز  توسط مركز آمار ايران براي كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان‌ها برگزار مي‌گردد.

مدير كل دفتر ، بازرگاني و خدمات مركز آمار ايران در افتتاحيه  سمينار آموزشي اين طرح،  با اشاره به 3 ويژگي مهم دقت، سرعت و صحت  درطرح هاي  آماري، گفت:‌ بديهي است  هر طرحي كه توسط مركز آمار ايران اجرا مي شود،‌ اگر هدايت اجرايي همكاران استاني نباشد،‌ به نتيجه نخواهد رسيد  چرا كه ويژگي صحت در كنترل  مراكز  آماري نيست و  بستگي  زيادي  به  همكاران استاني  دارد.

سيد حسين پيمان  با تاكيد بر اهميت  بررسي ويژگي هاي فرهنگي جامعه براي  رشد و پيشرفت اقتصادي در كشور،‌گفت:‌  هر پيشرفتي در زمين  فرهنگ اقتصادي اجتماعي خود ايجاد مي شود و ثمر مي دهد. وي افزود:‌ تنظيم و برنامه‌ريزي فرهنگ رفتاري مناسب  با پيشرفت و راهبرد مورد قبول، از الزام هاي تحقق اهداف و پيشرفت اقتصادي است  و از اين  منظر فرهنگ و اقتصاد، در هم تنيده بوده  و پيشرفت اقتصادي  در زمين فرهنگ  محصول خواهد داد و چگونگي قدرت فرهنگي  ما را به قدرت  اقتصادي نايل خواهد كرد. 

وي اقتصاد مقاومتي را، اساس و راهبرد اساسي پيشرفت اقتصادي با توجه به شرايط  اقتصادي سياسي  و سوق‌الجيشي كشور  ذكر كرد و افزود:‌ اقتصاد مقاومتي داراي چند ويژگي  بنيادي و محوري از جمله خود اتكايي، پايداري و انعطاف پذيري است .خود اتكايي  كه به معني  اتكا بر توانايي و قابليت هاي داخلي و ساز و كار استقلال  خود  كشور است، ‌ما را ملزم  به تنظيم الگوي مصرف،‌ پس انداز،‌ ارتقاي  كار آيي نيروي انساني  كشور، مديريت كار آفريني،‌ نو آوري،  تحقيق و توسعه ؛ بهروري ، ارتقاء كيفيت  توليدات داخلي  و تنظيم برنامه‌هاي  واگذاري  اقتصاد  به مردم مي كند. پيمان تاكيد كرد: همه  اين برنامه ها در اصل هويت  فرهنگ رفتاري دارد. وي  در ادامه گفت:

 انعطاف پذيري ما را  ملزم به تنظيم  برنامه‌هايي براي  باور و عزم ملي، ايجاد اعتماد عمومي، مشاركت  عمومي، فرهنگ تلاش، پشتكار، جسارت ، سماجت علمي،‌روحيه  جهادي، خلاقيت، نوآوري  و كارآفريني مي‌كند.

مقابله با تكانه‌ها و بحران ها نيازمند ظرفيت سازي آماري  و نظام  تصميم سازي موثر است

 مدير كل دفتر فرهنگي  در ادامه سخنان خود تصريح كرد: ما يايد براي مقابله با  تكانه‌ها و بحران‌ها  آينده نگاري و برنامه ظرفيت سازي آماري داشته باشيم  تا  نظام  تصميم سازي جامعه و موثر  كشور را شكل   دهيم؛ اين نظام تصميم سازي بايد قادر باشد هر لحظه كه اقتضا  كند،‌ به نظام تصميم گيري  علامت بدهد. وي تاكيد كرد:  اهداف اقتصاد مقاومتي  بدون فرهنگ عمومي  بهروري ، بدون اعتماد به‌نفس و خود باوري عمومي ، افزايش  كار آيي اجتماعي،‌ انضباط  پذيري،‌روحيه جست و جوگري، قانون گرايي، هنر تسريع كننده پيشرفت، اميد به آينده ، باورمندي عمومي به اهداف اقتصاد مقاومتي و نبود  فرد گرايي، خرافه جويي، رانت  جويي و  امتياز طلبي، سرعت  و ماهيت پايدار  نخواهد داشت. وي افزود:‌ ارايه شاخص هاي  آماري اين ويژگي ها، خود  فرهنگ زا است  چرا كه   ابتدا اين شاخص ها  اجماع و فهم مشترك  ايجاد  مي كند و  بعد از آن، عزم مشترك  براي زدودن  كاستي‌ها  يا ارتقاء  قوت را فراهم مي كند و رفتار مناسب پيشرفت اقتصادي  را تسريع مي كند. لذا اقتصاد مقاومتي  ابتدا بايد شاخص هاي  علامت ده فرهنگ اقتصادي را مشخص كند. وي افزود: اقتصاد  مقاومتي به فرهنگ پس انداز،  فرهنگ گردشگري،‌ فرهنگ مصرفي،  فرهنگ سرمايه گذاري،  فرهنگ تغذيه سالم، فرهنگ سلامت،‌ استحكام خانواده،  مشاركت جمعي و اعتماد عمومي  نيازمند است .

سيد حسين پيمان  در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اهميت طرح هاي  آماري فرهنگي ، گقت:  نظام آماري در كشور  به طور غالب  با رويكرد حسابداري  و حساب هاي اقتصادي  و با هويت بنگاهي بوده است و به موضوع طرح هاي آمار فرهنگي نيز پرداخته است اما از فرهنگ  رفتاري موثر  در كار‌آيي  اقتصادي غفلت شده است.  وي همچنين از در آمد انتظاري و فعاليت‌هاي اقتصادي خانوار، به عنوان دو شاخص  فرهنگي- اقتصادي مهم  نام برد كه امسال براي اولين بار  از خانوار ها پرسش مي‌شود.   

تصاویر
  • اجراي  دومين  دوره از طرح آمارگيري از فرهنگ رفتاري خانوار در پاييز سال جاري
طراحی سایت